Jestem trzylatkiem, będę czterolatkiem – ogólna charakterystyka tego okresu rozwoju.
Dzieci:
- mało samodzielne i mało zaradne, potrzebują pomocy i wsparcia emocjonalnego dorosłych, wymagają
indywidualnego podejścia;
– spostrzeżenia wzrokowe niedokładne;
– mały zasób słownictwa i doświadczeń, jednak rozumieją znacznie więcej niż mogą opowiedzieć;
– męczą się szybko, nudzą się szybko;
– wrażliwe emocjonalnie, przechodzą z jednego nastroju w drugi;
– uwaga dzieci jest krótkotrwała, waga i pamięć ma charakter mimowolny;
- dominujące myślenie o charakterze sensoryczno-motorycznym;
– przejawiają bardzo silną potrzebę zabawy;
– lubią bawić się same, obok innych dzieci są jeszcze w fazie egocentryzmu;
– obserwują inne bawiące się dzieci, próbują bawić się w parach;
– rozbudzona wyobraźnia (początki wyobraźni twórczej) inspiruje dzieci do prostych zabaw tematycznych,
konstrukcyjnych, plastycznych.